Livanjski konji dogalopirali su sve do Vele spile na Korčuli!

U čuvenom arheološkom nalazištu Vela spila u Veloj Luci priređen je multimedijski performans nazvan “Početak”, koji kao autori potpisuju Robert Geček i Marijo Periša, docenti na Sveučilištu Sjever iz Koprivnice, sve u organizaciji MATRIBA i velolučkog Centra za kulturu.- Riječ je o složenom multimedijskom projektu u kojem kroz dekonstrukciju fotografske slike, različitim grafičkim metodama i fotografskim praksama segmentiramo ključna povijesna obilježja tehničko-tehnološkog razvoja fotografije, vraćajući kotač povijesti unatrag do samih početaka, preko prve trajno fiksirane fotografije do “praslike” u špiljama – istaknuli su autori.

Nevjerojatni amalgam

“Projekcija reforestiranih konja snimljenih na pustopoljinama livanjskog kraja, na fantastičnoj pozadini milenijima izbrazdane stijene Vele spile, prapovijesnog arheološkog lokaliteta pored Vele Luke, rezultirala je nevjerojatnim amalgamom prošlog i sadašnjeg, novim poimanjem arhetipske snage livanjskih konja prožetih s onim pleistocenskim, “arhiviranim” nekoliko metara niže u nekom od depozita prapovijesnog nalazišta.

I površnom gledatelju nametala se je impresija izranjanja konja iz same stijene, iz značenja vremena koje je ta plemenita životinja imala u ljudskoj povijesti, a sada kao da se, utisnuta u špiljski kamen, nastoji otrgnuti zaboravu ili barem za trenutak ponukati nas na prisjećanje njihove iskonske sile koja je ljudskom rodu prvi put otvorila pogled na slobodu nesputanog kretanja.


Nizovi likova dostojnih jasnoće Lascauxa i Altamire volumenom stijene dobivali su i treću dimenziju, postajući stvarni, gotovo opipljivi.

U Velu spilu autori su prenijeli i presliku iz špilje Vindije, nastale na njihovome prvom performansu 2017. godine, i time naglasili neupitnu važnost oba prapovijesna arheološka lokaliteta” – objašnjava ovaj događaj dr. Dinko Radić, ravnatelj Centra za kulturu iz Vele Luke, dodajući:

Špiljski ekran

– Prirodne boje naglašenih obrisa vraćale su projiciranim fotografijama izvornost svjetlopisa, što je posebno zanimljivo u vremenu kontaminiranom beskrajnom plimom vizualnih napada. Izvornost tehnike nastanka fotografija (gotovo zaboravljene u protekla dva stoljeća) u špilji je dodatno pojačavao rezak miris rastopljenog bitumena korištenog za prigodno (gotovo “prapovijesno”) osvjetljavanje emulzije i njezine petrifikacije.

Naravno, uz vrlo ograničen preljev tonova, jer bitumen se ne da uspoređivati s digitalnom fotografijom, on je jednostavno prvi, nesofisticiran, trajan.


Tako su na špiljskom “ekranu” promicali nizovi životinja u njihovoj punoj snazi, u prirodnom okruženju u kojem su odbačeni od ljudi i prepušteni hirovima prirodnih sila.

I umjesto da se doimaju napuštenima, da postanu hrana divljim zvijerima, nestanu, kako to priliči reliktu davnog vremena, livanjski konji u njima pripadajućem pejzažu pokazuju punu ljepotu prilagodbe.

Slobodna Dalmacija